Et spørgsmål om skemad

27. oktober 2003

Alder:
4 mdr.

Et spørgsmål om skemad

Vores datter bliver snart 4 måneder og vi vil derfor gerne have så megen viden omkring skemad, grød og modermælkserstatning inden vi så småt går i gang, så hun får en blid start.

Mine spørgsmål går derfor på, hvor meget modermælkserstatning hun skal have ved siden af skemad? Jeg har ladet mig fortælle at de max, må få 1 liter dagligt ved siden af, men det kommer vel helt an på hvor meget skemad hun får.

Skal vi prøve os frem med at tilbyde hende noget til aften når vi selv spiser vores aftensmad? Og hvor meget af gangen? Eller skal vi starte med vælling?

Jeg synes det er en jungle at finde rundt, så jeg er en smule forvirret over hvad vi skal gå ...

Annonce

... igang med, eller om det er for tidligt?

Hvad anbefales der? Anbefales det at lave sit egen mos af friske grøntsager, hvilket jeg er tilhænger af?

Et sidste spørgsmål, håber det er til af overskue, men på mange pakker, står der at mange steder er der ikke grund til at koge vandet til børn over 4 måneder? Er det forsvarligt? Jeg vil jo nødig slå vores datters mave ud af kurs, ved ikke at koge vandet.

Indtil videre trives hun fint på MME, sover flot om natten og tager flot på. Kan vi fortsætte med dette, og så vente lidt med skemaden?

Håber det er til at finde rundt i?

Ellers er det en super god brevkasse :-)

Mange hilsner en forvirret mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)